tisdag 27 september 2011

Hallonbrus

Den nästan bästa stunden på hela dagen den här veckan har inträffat när jag kommer hem från jobbet, går direkt till hallonsnåret längst ner på baksidan av huset och plockar en näve hallon som jag smäller i mig på stående fot. Två ynka små plantor satte jag tidigare i år, så skörden är inte överdrivet stor, men den där stunden är liksom speciell när man har vistats inomhus på jobbet hela dagen.

När jag står där och mumsar dyker några rader från en gammal barnbok upp i mitt huvud, som jag tror skrevs av Britt G Hallqvist:

Sus och grönska, hallonbrus
Njöt jag i mitt gröna hus...


Mer än så minns jag inte, men jag vet att jag lånade den boken flera gånger när jag var sisådär 10-11 år och precis hade börjat upptäcka dikternas magiska värld. Jag fäste mig speciellt vid ordet hallonbrus och tycker fortfarande att det är ett av de vackraste orden jag någonsin har hört. Någon som känner igen versen och kan berätta vad boken heter? Det hade varit så roligt att läsa den igen!

6 kommentarer:

  1. Känner inte igen versen, men det smakar gott i munnen när man säger det, hallonbrus!! Här finns inga hallon kvar, men jag håller med, de är absolut godast direkt från plantorna. Liksom jordgubbarna...liksom smultronen...
    Kram

    SvaraRadera
  2. De där små stunderna är så viktiga att ta vara på! Härligt hallonkort du bjuder på.
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  3. Hallon är ju favvobäret nummer ett! Jag har satt en planta hösthallon för att förlänga säsongen lite. Jag har annars bara sommarhallon från vårt lantställe. Men de är underbart goda och "brusiga".

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Känner inte igen versen men älskar hallon. Våra hösthallon har skänkt oss över 10 liter till frysen under september månad. Nu börjar det avta men att plocka en näve är inga problem. Underbart gott!

    Ha en fin dag!
    Kram
    Marina

    SvaraRadera
  5. Ja vilket underbart ord Hallonbrus ♥. Hittade din mysiga blogg här genom Marias Stil. Lägger dig som en liten favorit hos mig, för din blogg föll mig i smaken. Önskar dig en härlig dag, kramar från Maria

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt och gott, lyckliga du!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!