söndag 9 september 2012

Köksingång

Planen idag var att göra ingenting, helga vilodagen och samla krafter inför en ny arbetsvecka. Sen vaknade Alfons Åberg i mig. "Jag ska bara...", ni vet. Och samla krafter kan man ju göra på många olika sätt.

Först blev det välbehövlig gräsklippning. Sen dreglade jag lite över min grushög och alla fina stenar och tänkte att jag nog minsann skulle hitta på ett nytt litet projekt med dem. Jag behövde bara höja blicken för att konstatera att jag hade ett sådant rakt under näsan: Vår anskrämligt fula köksingång...


Vi har börjat använda den här dörren som huvudingång sedan vi flyttade hit permanent. Det är rätt skönt med en ingång där man bara kan klafsa in utan att behöva vara orolig för att lorta ner, och det är nära och bra till kylskåpet när man kommer från affären med sina matkassar. Som ni ser har trappen börjat vittra sönder efter ett par kalla vintrar och behöver egentligen åtgärdas den också, men att börja projekt i rätt ände har ju liksom aldrig varit min grej. 

Runt lunch drog jag igång operation utgrävning. Det visade sig att marken här inte var så samarbetsvillig; mycket sten att gräva upp var det... Till slut blev det iallafall äntligen dags att lägga markduk och naturgrus. Längs husgrunden lades stenar och två gamla plattor fick bli ett extra trappsteg i gruset. Vi funderade på att lägga stenkant mot gräset, men valde bort det för att komma åt lättare med gräsklippare. (Köra med trimmer är inte riktigt vår grej...) 


Nog får man säga att det blev skillnad till det bättre? På bilden är gruset nyvattnat, det blir ljusgrått när det torkar. Tanken på sikt är att gräva vidare så att gruset fortsätter runt hörnet, men det får bli en annan dag. 

Kanske dags att ringa muraren nu, så att trappen blir åtgärdad innan vintern...

20 kommentarer:

  1. Öhh, trollade du?
    Vilken superkraft du fick, helt underbart! Det blev kanonbra!

    kram

    SvaraRadera
  2. Du har jobbat effektivt idag ser jag. Blev ju kanonbra!
    Det blev lite så här också idag, ska bara...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh så fint det blev!
    Önskar dig nu en fin vilo-kväll efter det kanonjobbet!
    Kram
    ute

    SvaraRadera
  4. Precis rätt, de har STULIT det, att jag inte kom på det själv.. ;D

    Och ni jobbar på i raketfart ser jag!

    /Frida

    SvaraRadera
  5. Vilket arbete du gjort!

    Jättesnyggt.

    Fin kväll,
    Anneli

    SvaraRadera
  6. Ett sånt lyft! Än en gång - tänk vad lite sten kan göra för helhetsintrycket. Bra jobbat!!! Gillar de två avslutande plattorna och den lilla pallen är så söt. Ha en finfin vecka.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Oj vilken skillnad! Tänk vad lite grus kan göra... ;)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  8. Som vanligt är det urringning på solhäll! Svor en tyst liten ramsa över er nyklippta matta idag... Vår ser omedelbart hemsk ut.. ;) får kanske offra min trädgårderakväll på tisdag till Marcus så gräset kan bli fint igen :/

    SvaraRadera
  9. Hmm, urfint skulle det stå såklart!

    SvaraRadera
  10. så fint det blev.
    Ha en fin söndagskväll.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Ja, den där Alfons.
    Som han kan ställa till det.
    Men idag gjorde han/du/ni något riktigt bra. Superfint blev det! Och så kul att ha en före- och en efterbild!
    Har du ännu mer sten kvar?

    SvaraRadera
  12. Att påbörja projekt i rätt ände är väl ganska tråkigt... ;)

    Och det här blev ju jättefint!

    Ha det bra. /Liv

    SvaraRadera
  13. Snyggt jobbat!
    Det blir en ren känsla när man lägger sten och grus på det där viset. Fint med en upputsad trappa :)
    Kramelikram
    Fia

    SvaraRadera
  14. Jamen, oj, så fint och stenarna runt stuprännan var urläckra! Hela intrycket blev ett annat. Det var fint från början, men nu blev det så där jättefint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  15. Att ha en grushög därhemma måste vara en riktig guldgruva. Snyggt blev det vid ingången och det var kul för oss att se denna vinkel. Det tror jag inte att vi fått tidigare.

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Oh så fint, vilken skillnad det blev. Och vilket vackert grus! Tänk så mycket små förändringar (även de innebär mycket jobb) kan göra för en välkomnande känsla!

    Tack för att du delar med dig, det inspirerar!

    Varm hälsning från Kilsbergen!
    Linnea

    SvaraRadera
  17. Varför börja i rätt ordning när man kan låta bli? Jäklar vad snabbt du fick till det där! Absolut mycket bättre tycker jag också.

    Bra träning fick du på köpet. Och kanske också några svordomar över all sten du var tvungen att gräva upp...

    "Kryss" ja, sådana vill jag också ha!

    SvaraRadera
  18. Vilken skillnad, så fint det blev! :)
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!