tisdag 5 mars 2013

Omplanterat

I söndags plockade jag upp pelargonerna ur källaren. De var torra som fnöske, men när jag började klippa bort alla gamla överblommade grenar så visade det sig att nya redan är på gång. Det är tydligen inte bara jag som har längtat efter våren!


Två av dem är Mårbackapelargoner och har klarat ett par övervintringar nu. De andra två har jag inte riktigt koll på, men jag köpte dem förra sommaren så nu återstår att se om det går att få fart på dem också. Omplanterade i nya fina gröna krukor är de allihop, och nu står de och lapar sol i ett av fönstren i gröna rummet. När det blir lite varmare får de flytta ut på glasverandan.

7 kommentarer:

  1. Så härligt när man fått fart på pelargonerna! Ja, nu är det bara att vänta, vänta och vänta! :) Eländiga snön som aldrig vill smälta här!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jessica, grannen5 mars 2013 kl. 18:42

    Bästa blomman tror jag bestämt! (OBS, tror, lär eventuellt säga detsamma om rosor, pioner, violer mm lite senare på säsongen :))

    SvaraRadera
  3. Jag har nu köpt min första pelargonia! Jag kommer ihåg att vi hade de alltid hemma när jag va barn. På vinterna mamma hade de alltid i överskåpet i köket och jag kunde inte fatta hur de överlevde hela vintern i mörkret och utan vatten!
    Önskar dig en trevlig onsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  4. När pelargonerna kommer fram vet man att ett nytt trädgårdsår är i sikte. Härligt:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Jag blir lika överraskad varje år övar att det kan vara liv i de där torra och bruna grenarna.
    Pelargonerna är tacksamma på det sättet att det "händer grejor" nästan direkt. Sånt gillar man ju! För vem har tid att vänta?

    Fint fynd du gjorde med olivträdet! Jag lyckas aldrig övervintra mina olivträd så jag får köpa nytt varje år. Onödigt!

    Ha det bra!
    Tamara

    SvaraRadera
  6. Det är lovande när nytt redan är på gång. Lycka till!

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!