fredag 17 januari 2014

Yrande snö och immiga rutor

Skåne och snö har ett underligt förhållningssätt till varandra. Det behövs nämligen inte så mycket av det sistnämnda för att lamslå det förstnämnda. Orsaken till det är förmodligen att det nästan alltid blåser här nere, så snön yr runt och ställer till mer problem än vad den borde i förhållande till sin mängd. Det finns liksom ingenting i landskapet som tar emot. Det var nog inte för inte som den Österlen-boende Ulf Lundell skrev "Öppna landskap"...


På glasverandan blir det vintrigt blått ljus när det är snö ute, och fönstren immar igen när temperaturen ligger runt noll. Här ute vill man helst inte vara, för det är så rått och kallt. Då känns det till och med bättre att sitta inne i värmen i gröna rummet och knåpa med den där hemtentan som ska vara inlämnad på söndag. Jag kan vara riktigt produktiv när jag vill, men nog underlättas skrivandet av att maken bjuder på semlor och fredagstulpaner. Det är fina grejer, det!

3 kommentarer:

  1. Ja fy rysligt vad det piskade runt knuten idag, hyyy! Han är snäll din O, M köpte iaf en liter laktosfri mjölk till mig ;/

    SvaraRadera
  2. Jo, nog är det snö alltid, ända upp till oss här i Östergötland! Det har snöat i flera dygn här och det verkar då aldrig ta slut!
    Jag kan tro att ni därnere känner er liiiite främmande för fenomenet, men här är det vintervardagsmat numera efter de senaste vintrarna med extrema snömängder även för oss! Jo då, visst är det vackert, men det finns en måtta med allt! Här har det snöat i flera dygn och det verkar aldrig ta slut och mera är tydligen på väg! Usch för extrema vintrar! Nu är det nog tycker jag!
    Ha en skön fredagskväll i snöyran!
    kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Underbara dörrar på er veranda! Kan tänka mig att bara någon minusgrad känns dom flera stycken i det öppna Skåne.
    Hoppas du får ordning på tentan!
    Kram Ellinor

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!