lördag 31 oktober 2015

Torekov och hem igen

Maken och jag har en liten hösttradition att checka in oss på ett trevligt spa någonstans. Igår åkte vi därför till Torekov Hotell, för ett dygn av lyx, avkoppling, god mat och goda drycker. Torekov i sig är verkligen en liten pärla på den skånska västkusten, och det där vemodet som infinner sig när sommargästerna har åkt hem och allt har gått i vintervila gör platsen nästan ännu vackrare. Vi spanade lite extra efter Hugh Grant, som numera visst är husägare här.


Bada i havet var man ju inte så sugen på, men hotellets varma pooler, både inomhus och utomhus, lockade desto mer. Att ligga framför öppna spisen på relaxavdelningen, dricka te och bläddra i inredningstidningar, tillhör också en av mina favoritsysselsättningar. I avkopplingsplanen ingick det att låta kamera och mobiltelefon ligga kvar nerpackade i väskan, så några egna bilder inifrån hotellet har jag faktiskt inte.


Jag tillhör dem som graderar ett hotell nästan helt och hållet efter frukostbuffén de serverar. Om det finns pannkakor eller våfflor, då blir det extra pluspoäng. Torekov Hotell klarade sig bra i det avseendet, för de har en riktig roterande waffle baker. Det var så gott, så jag var tvungen att smyga fram mobiltelefonkameran till sist. 


Och nog finns det gott om finfina loppis- kuriosaställen i nordvästra Skåne! Vi lyckades klämma in fem bra ställen på vägen hem, och hade nog kunnat stanna på fem till om vi hade velat. Jag kom hem med en hel liten kollektion av både det ena och det andra, bland annat ett leksaksrådjur från 60-70-talet som ska få bli julpynt och en engelsk-svensk ordbok i miniformat (verkligen med betoningen på mini) från 1952. 


Många stopp blev det alltså, men till slut kom vi iallafall hem till vår lilla stuga igen. Att komma hem är alltid skönt, och vet ni, det bästa av allt är att vi är lediga imorgon också! 

5 kommentarer:

  1. Att kika in i din blogg är som att kika i värsta bästa inredningsmagasin, man blir glad inspirerad och nöjd. TAck för titten! Jag gillade den där fina kanna som var som en liten get fniss FIN!

    SvaraRadera
  2. Oh, vad skönt det låter! Torekov ligger mig också varmt om hjärtat, och faktiskt är det bäst "off-season"! Härligt att Bjäre kunde leverera lite loppisfynd också :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi körde genom Grevie och hittade loppisen där, men kom för tidigt och kände inte att vi kunde vänta. I Ängelholm däremot hittade vi hur många öppna ställen som helst! Får nog bli fler turer västerut framöver! :-)

      Radera
  3. Nu är jag på besök igen !
    Håller med din bloggvän Monica, din blogg är många gånger mycket bättre än reportagen i inredningstidningar, man blir alltid glad av alla fina bilder med så bra text dessutom.
    Kul med loppisar. Munken finns hemma hos mig också, en liten och en något större, peppar och saltströare, gillar dem så, kommer från mina föräldrar och före det mormor tror jag.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!