onsdag 9 december 2015

Pynt från fruktdisken

Jag kommer på mig själv med att använda mer och mer "pynt" från mataffärens frukt- och grönsaksdisk. Det är ju så enkelt och så snyggt! Röda äpplen och nejlikor i apelsin får väl i och för sig räknas som ganska klassiskt pynt numera, men jag har hittat nya favoriter.


Tranbär hittade jag redan till tacksägelsehelgen (den amerikanska) i slutet av november. De är verkligen som stora vackra röda pärlor där de ligger i skålen, även om vissa av bären börjar bli lite övermogna nu. Kanske trär jag dem på tråd och låter dem torka.


Granatäpplen visade jag redan i söndags. De är ju som gjorda för jul! Så vansinnigt eleganta med sina små "kronor" på toppen. Man får vara noga när man köper dem och välja frukt med "kronor" som är hela. Eller nästan hela, iallafall...


Man behöver inte göra så himla mycket med de här "pyntgrejerna". Man lägger bara upp dem i små stilleben, adderar en ljusslinga och hux flux är det fint.


Jag inser (precis som flera andra bloggare den senaste tiden) att jag borde ha ett paradisäpple någonstans på tomten, för att kunna plocka små miniäpplen till jul. Det är ju nästan det ultimata fruktpyntet, eller vad säger ni? Kanske hittar jag något hörn att plantera ett sådant på nästa år. Nästa jul blir det tutti frutti för hela slanten, hihi!

P.S. För övrigt rådde det sannerligen vintermörker i min stackars hjärna igår. Grankotten blev en tallkotte och lav blev lava. Bristande språkkunskaper beror det nog dessvärre inte på; snarare pinsamt dålig koll på stock och sten. En gång stadsjänta, alltid stadsjänta? Jag säger då det... D.S. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!