måndag 13 juni 2016

Paradisbuske

Om man vill förvandla sin egen trädgård till ett paradis, så måste man naturligtvis ha en paradisbuske, eller Kolkwitzia Amabilis som den heter på latin. Den gör verkligen skäl för sitt namn, och att amabilils betyder 'älsklig/omtyckt' är ju lätt att förstå när man ser den i full blom.



Jag har paradisbuskar på två ställen i trädgården; en gammal bakom den gröna bänken vid snäckdammen och en som jag har planterat själv i kanten bakom det gamla äppleträdet. Den gamla klippte jag ner rejält förra året, så den blommade inte i år, men den nyare busken bjuder på en kaskad av rosa blommor. Vackert så man baxnar! Och titta så fint den matchas av den rosa astilben i bakgrunden. Ett lyckligt sammanträffande, får man säga.


Paradisbusken blir mellan 1,5-3 meter hög, och på bredden kan den bli uppemot 2,5 meter om man inte håller efter den. Det är en relativt lättskött buske, får jag säga. Jag fjäskar inte för den alls; den sköter sig själv mer eller mindre. När den inte blommar är den kanske inte så speciellt märkvärdig, men det där rosa fyrverkeriet i juni varje år uppväger allt!


Vill man ha djupare rosa färg, så ska man visst välja en variant som heter 'Pink Cloud'. Vilken sort det är jag har förtäljer inte historien.

4 kommentarer:

  1. Min paradisbuske blommor ordentligt för första gången i år. Äntligen! Den är verkligen så söt och tacksam. Det är bara det att min tagit tid på sig.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  2. Paradis buske, den var fin, kanske en sån eller två jag skall plantera i min stendal, som jag håller på att anlägga.

    SvaraRadera
  3. Underbar! Hade den i min förra trädgård
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!