onsdag 20 juli 2016

En dag på Österlen

Dagen har vi tillbringat på Österlen, som verkligen är en av Skånes absolut vackraste platser. Vi brukar köra runt lite på måfå när vi är där, och det gjorde vi mer eller mindre idag också. Ett mål var iallafall att vi skulle ta oss ett dopp i havet, vilket vi också gjorde. (Bilder på det tänker jag dock bespara er...)


Efter en timmes strandhäng i Mälarhusen drog vi vidare till Skillinge hamn för ett glasstopp. Kulglass med kaffesmak, körsbär och citron; mina smaker precis!


De små byarna längs kustvägen mellan Ystad och Simrishamn är verkligen helt bedårande, med charmiga små hus och prunkande gränder. Vart man än tittar, så ligger det små gallerier, gårdsbutiker, antikaffärer och loppisar. Oftast kör man inte många minuter innan det är dags att stanna igen.


Ett av dagens trevligaste stopp gjorde vi på En liten bit av Medelhavet i Hammenhögsom både är en butik och ett trädgårdscafé. Oj så mysigt, och oj så mycket fint att titta på! Krukor i synnerhet.



Och föga förvånande åkte jag därifrån med tre krukor i bagageluckan...


Som grädden på moset gjorde vi ett snabbt stopp på Blomsterlandet i Kristianstad på vägen hem, så imorgon får det bli lite trädgårdspyssel igen. 

3 kommentarer:

  1. Då körde ni kanske genom Brantevik också och "vårt" hus där?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, är ni i Brantevik i sommar? Önskar jag hade vetat det... :-)

      Radera
  2. Vilken härlig tripp- och det där caféet verkar vara helt i min smak!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!