söndag 18 december 2016

När fjärde ljuset brinner

När fjärde ljuset brinner känns det fortfarande ganska långt kvar till jul. Nästan en hel vecka, och hela fyra arbetsdagar kvar. Det känns ju som en mindre evighet. Lite snopet att bara ha en dag ledig innan julafton, men det ska väl gå det med. Vi får ta det som det kommer.


I köksfönstret blommar den första stängeln av tre på min amaryllis. Det blev en randig variant i år, som passar bra in i mitt kök. Jag tycker den ser riktigt gammaldags ut, fast det är den nog inte. Vad den heter glömde jag som vanligt i samma sekund som jag klev ut genom dörrarna på byns finaste lilla blomsteraffär. 


På köksbordet står en gammal "äggakageskål" (som de säger här nere i Skåne), som kommer från min farmors gömmor. (Och som säkert har ett helt annat namn på västmanländska. Någon som vet?) Det är lite kantstött och sprucket och har nog varit med om den del genom åren. Så charmigt! Exakt hur gammalt det är vet jag inte, men gammalt iallafall.


I eftermiddag ska vi gå ner till Hembygdsparken här i byn, där det är julmarknad för första gången. (Iallafall sedan vi flyttade hit.) Senare framåt kvällen drar vi till Folkets Hus i en av grannbyarna för att se den senaste Star Wars-filmen på bio. (Om vi får biljetter.) Jodå, här i "Glesbygd" händer det också saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!