söndag 11 februari 2018

Nytt badrumsfönster

En av fördelarna som vårt badrum alltid har haft är att det har ett fönster. Att få in naturligt dagsljus gör onekligen supermycket för känslan i ett litet utrymme. För litet badrum har vi, och renoveringen har ju inte precis trollat med ytorna och gjort det större. (Snarare tvärtom.) Tidigare satt det ett fyrkantigt fönster i vanligt klarglas i väggen till höger om ytterdörren. Vi hade en duschkabin med frostat glas som stod precis innanför fönstret, så man såg ändå inte in så mycket. 


Som ni ser på bilden här ovanför blev fönstret lite konstigt "inbyggt" när smatten byggdes om för fem år sedan. Redan då visste både vi och hantverkarna att badrummet skulle byggas om i framtiden, så lösningen blev lite lagom provisorisk. Vi anlitar ju alltid samma hantverkare, så de fick i uppdrag redan då att grunna lite på en annan lösning. Nu har de lyft ut det gamla fönstret, murat igen en fjärdedel av öppningen (vilket mest syns inifrån) och satt in glasbetongblock istället. När vädret blir varmare ska de putsa till väggen lite grann runtomkring. Hålet ovanför i ytterväggen är en nygjord ventil, för att vi ska få lite luftcirkulation inne i det nu så täta badrummet. Här kommer det på ett lock av något slag.


På insidan är fönstret så gott som färdigt. I den djupa nischen kan vi ställa tvål och sånt man behöver i duschen, och "hyllan" är murad med ett alldeles lagom brant fall, så att flaskorna står kvar men vattnet rinner av. Visst blev det himla snyggt med en tunn vit kakellist runt kanten? Och färgen på fogen (stålgrå) blev faktiskt helt perfekt, trots min tvekan häromdagen.


Så typiskt mig att släpa fram rekvisita redan, trots att rummet fortfarande är en byggarbetsplats, haha! Nu får vi minsann bara handla schampo som kommer i snygga flaskor! En snygg tvålkopp med avrinningshål står också på shoppinglistan. Jag är lite sugen på DEN HÄR fina i betong från Tove Adman. (OBS! Oponsrad länk!)


Jag kan knappt bärga mig tills duschvägg, porslin och blandare kommer på plats! Jag måste liksom se det framför mig innan jag kan bestämma den övriga inredningen, såsom spegel, krokar och sånt. Ett vitrinskåp eller en smal golvhylla av något slag blir det också plats för, och lösningar på det klurar jag också på för fullt. Angenäma problem, det där. Men tack och lov för Internet, säger jag!

2 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt! Och klart att rekvisitan åker fram, det är ju det roliga ;) Skall bli roligt att få se det slutliga resultatet sen!
    Ha en go söndag!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Så jättesnyggt och smart med betongglasfönster! Det blir ju en jättefin förvaring också!
    Ser fram emot det färdiga resultatet! Jättekul att få följa!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!