söndag 29 juli 2018

Grävabstinens och sånt

Moln och 26 grader på termometern skapade en förvillelse om att det faktiskt var riktigt svalt ute. Det var det inte, men jag tog fram spaden och har ägnat större delen av dagen åt att gräva bort ogräs i gattet ner mot stugan. Jag hade faktiskt lite grävabstinens, och så får man ju passa på att dra upp kirskålen nu när den är vissen och jorden är torr. Här ska det bli portal, grus och kanter av natursten framöver, är det tänkt. Och en annan trappa än EUR-pallen vi använder nu. 


I sluttningen upp mot syrenerna och brunnen ska det också bli natursten, ungefär från där stocken ligger och uppåt. Som en sluttande stenmur, som får fortsätta runt hörnet. Vi har redan varit och tittat ut både grus och sten, men det är onekligen ganska mycket gräv- och rensarbete kvar innan vi kan lägga en beställning. Det får väl bli i höst, när livet återvänder, hihi!


När jag städade i ladan hittade jag en gammal lie längst in på golvet. Den får hänga på utsidan nu, tillsammans med en liten spade, som också kommer från gömmorna inne i ladan. Hängpelargonen och tvillingsporrarna har verkligen gillat det varma vädret, för de har blommat som galningar precis hela sommaren. 


Jag skruvade upp en söt liten fågelholk i det stora trädet bakom stugan. Där ser man den ända från köksträdgården. Som synes har jag stammat upp trädet, som verkligen är gigantiskt. Vad det är för sort vet jag faktiskt inte, men maken tippar på någon slags vide. (Kronan kom visst inte med på bild idag.)


Ikväll (som alla andra kvällar) har jag vattnat i köksträdgården och i växthuset. Blåsten torkar verkligen ut pallkragarna, så jag får vattna i omgångar så att vattnet inte rinner rakt igenom. Rosenflockeln på bilden står i hörnet av ladan. Den har fått klara sig helt på egen hand, men det verkar ha gått bra så här långt. Peppar, peppar...


Imorgon börjar egentligen min första jobbvecka, men när jag lade in om semester skrev jag 1 augusti på pappret. Två lediga dagar till alltså. Det tackar vi för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!