torsdag 9 augusti 2018

Murket gammalt träd

Kombinationen murket gammalt träd och osedvanligt många äpplen visade sig ödesdigert för vårt gamla äppelträd idag. När vi kom hem i eftermiddag fann vi nämligen att en jättestor gren hade gått av högt där uppe i kronan och att gräsmattan hade förvandlats till ett helt bollhav av fallen frukt. Det var i och för sig inte någon större överraskning, för vi har länge insett att vårt gamla träd lever på lånad tid, men nog känns det lite ledsamt ändå. Jag som har haft så sköna stunder i skuggan under det där trädet i sommar...


Maken hämtade några gamla plankor i ladan, som vi nu har pallat upp resterande grenar (vilket inte är så många, för trädet hade liksom redan bara grenar på halva sidan) med. Nu får vi hoppas att det håller. Alldeles bredvid äppelträdet har vi redan en stam från ett nedsågat träd, men det har varit så sedan vi flyttade hit, så det murknade nog för mer än ett decennium sen. Förvisso utgör den där stammen ett bra klätterstöd för Awakening-rosen, men man hade ju hellre velat ha det gamla fruktträdet.


Igår var lyckan däremot total, när det drog in en rejäl åskskur över "Glesbygd" på kvällen. Jag stod i det öppna fönstret med utsträckta händer i säkert 20 minuter och bara njöt! Närmare 11 millimeter blev det. Inga jättemängder, men tack och lov ändå, säger jag! Att sedan natten blev vedervärdigt kvalmig är väl sådant man får stå ut med... 


Mer regn ska det bli de kommande dagarna, och jag hoppas verkligen att prognosen stämmer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!