söndag 2 september 2018

Bygget i hamn!

Idag har det snickrats lister och lite annat smått och gott i stugan. Ja, inte maken och jag då, utan vår duktige snickare. Vi tyckte ju att det var fint där inne redan innan, men den där extra slutfinishen tillför onekligen massvis till helhetsintrycket. 


I taket har vi fått skålformade taklister och längs golvet en 10 centimeter hög golvsockel. Vi bad om att få material som redan var vitmålat, för att slippa greja med det efteråt. Skönt!


Dörrkarm och dörr in till den lilla förrådsdelen kom också på plats. Om dörren ska betsas eller målas återstår att se. Vi funderar lite på att betsa den i samma ton som bastudörren, men har inte helt släppt tanken på att måla den i en mörkare grön nyans. Hur vi ska efterbehandla dörrfodren (ett likadant sitter runt bastudörren) har vi inte heller bestämt. Det är ganska tunt, så vitt skulle nog mest se dumt ut. Eventuellt skulle det kunna målas in i den grågröna väggfärgen, eller så betsar vi det. Vi får suga på den karamellen ett tag.


Jag dammsög och våttorkade när allt var klart. Nu återstår lite mer inredning, men det brukar ju (som jag skrev häromdagen) verkligen inte vara något större problem för två loppisrävar som vi. Maken har redan ställt in en rakibränd pyramidliknande sak, som han köpte på en konstutställning i Malmö för en herrans massa år sedan. Inte riktigt min stil, men tekniskt sett äger jag faktiskt bara en fjärdedel av den här stugan, så det är ju bara att bita ihop, haha! Jag anar att det här blir en riktig man cave...


På utsidan har vi fått en liten trappavsats, snickrad av snickaren redan under gårdagen. Den ska naturligtvis inte sväva i luften som den gör nu, men man vill ju liksom se hur det blir på en gång, hihi! Den kommer att förbli flyttbar, så man kan ställa den lite som man vill. Fast vi gillar den nuvarande varianten, när den inte står helt rakt. Det är både trevligt och praktiskt att det blir en lite större "avsats" till höger om dörren att ställa grejer på. Dessutom är hörnan till vänster om dörren ganska trång, så det är bara bra om det blir lite mindre trappa där.  


Därmed är stugbygget officiellt i hamn, iallafall vad byggarna anbelangar. Herregud, vilket superduperjobb de har gjort! Det finns verkligen en anledning till att vi har anlitat samma firma om och om igen, under våra tio år som husägare i "Glesbygd". Och det var alldeles säkert inte sista gången.


Nu återstår bara markarbetet runtomkring, men det ska vi göra själva. Det blir naturgrus i gången ner mot stugan och hela vägen runt. I sluttningen ner från syrenbersån blir det några rader natursten och kanske en och annan stenpartiväxt. Jag tänker mig också natursten som kant mellan grus och  buskar, buskage och eventuella framtida rabatter. Det blir prydligt, men ändå lite naturellt. Någon beställning har vi inte gjort än, men det blir förhoppningsvis av under hösten. 

1 kommentar:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!