lördag 10 november 2018

Helgblommor och loppisfynd

Tji dagsljus, säger vädergudarna idag och sveper in hela "Glesbygd" i ett gråmulet ludd, men vad gör väl det när man ändå får vara ledig? Jag började dagen på bästa tänkbara sätt med en kopp kaffe i sängen. Varför gör jag inte det oftare? Jag är ju ändå ingen frukostmänniska. 


Gårdagens bukett välkomnade mig när jag väl masade mig upp. Jag klamrar mig fast lite grann vid sommarens rosa toner, men med höstigt inslag i form av vissna ormbunksblad. Det där sistnämnda låter ju helt galet, men blev riktigt effektfullt att ha i buketten. De är så himla fiffiga på byns finaste lilla blomsteraffär!


Jag såg redan innan i veckan att byns loppisbutiker har plockat fram julpyntet. Det får man ju bara inte missa, så jag tog mig en liten runda innan lunch. Jag spanar alltid efter gammalt pynt och hittade en påse små flugsvampar och några gammaldags julgranskulor i grönt och rött. Det grönglaserade keramikklotet ska nog få bo i trädgården nästa sommar.


Vi har haft en kastrullockshållare (jisses vilket maffigt substantiv!) med kopparlock i hörnet vid kökssoffan, som vi har funderat på att ta ner. Idag hittade jag ett gäng udda lock i Kockumsemalj, som jag testar med istället. Det blev faktiskt rätt charmigt. 


Nu tänder jag ljus och inväntar skymningen. Någon städning har det inte direkt blivit än, men det är ju en dag imorgon också. 

1 kommentar:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!