söndag 23 december 2018

Spiselkrans och gottebord

På spiselkransen är det trevligt att pynta med vintergröna kvistar och röda Ingrid Marie-äpplen till jul, så det gjorde jag idag. Jag gröpte ur ett hål i äpplena med potatisskalaren och stoppade ner ett litet julgransljus. Så enkelt och så fint!


Det där med gottebord till jul vill man ju ha. Hemma hos oss har det flyttat runt på lite olika ställen genom åren, men årets variant landade på det lilla vita bordet i gröna rummet. Man vill ju ha det på en central plats, så att man når det snabbt och lätt från alla ställen i huset, hihi!


Jag knipsade av några gröna kvistar från den sidan av granen som står in mot väggen och dekorerade med dem mellan godisskålarna. Adventskyrkan fick stå kvar, för att väga upp det syndiga frosseriet.


I år har vi inte hunnit/orkat göra något hemmagjort julgodis, utan det blev "köpesnask" istället. I självplockhyllan med naturgodis finns det flera fina sorter, som passar riktigt bra på julen. Jag köpte nötter, blåbärslakrits, hasselnötter i choklad och flera olika sorters dragerade mandlar, som till exempel hallonmandel. Och så skumtomtar och julkolor, förstås!


Skålen till vänster på bilden här nedanför innehåller Tweek, som smakar som vanligt lösgodis, men som inte innehåller tillsatt socker. Snask som funkar bra för diabetiker, och som är nyttigare än vanligt lösgodis för alla andra med.


Det är så mysigt när ljusen brinner! Äpplena håller inte så jättelänge på det här viset, men när de blir dåliga slänger jag ut dem till fåglarna. De behöver ju också få lite gott att mumsa på till jul.


Nu återstår det att se hur lång tid det tar innan skålarna i gottebordet gapar tomma. (Jag tuggar naturligtvis redan för fullt, haha!) Förhoppningsvis får vi lite hjälp med snaskande av makens sida av familjen, som kommer hit på jullunch imorgon. Ikväll vakar vi in julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!