söndag 20 januari 2019

Strandkastanj

Förra söndagen hörsammade jag min längtan efter nya krukväxter och drog till Blomsterlandet i Hässleholm. Som av en härlig slump var det 50% rabatt på alla gröna växter där just den helgen, och då lönade det sig ju plötsligt att köpa några riktigt stora växter. Strandkastanj (pachira aquatica) med flätade stammar föll mig lite extra i smaken, så den fick följa med hem. 


Det stod på etiketten att växten lagrar vatten i stammen, så man behöver inte vattna den så ofta. Till och med kanske bara så sällan som var tredje vecka, vilket låter alldeles förträffligt. Tydligen kan man beskära den ganska hårt också, så att man behåller formen. Jag köpte en till, fast i lite mindre modell och med separata stammar. 


Det blev några mindre krukväxter till andra rum också, men mest det gamla vanliga, som murgröna och peperomia. Nu känns det iallafall riktigt lummigt och grönt hemma, precis så där som jag längtade efter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!