tisdag 22 januari 2019

Vinterträdgård vs. sommarträdgård

Vi var nog många som kände oss lite snuvade på trädgårdsåret 2018. Det torkade ju bokstavligt talat bort, och så gott som alla projekt som innefattade nyplantering fick läggas på hyllan. Kanske är det därför jag längtar lite extra mycket efter sommaren 2019 nu. I väntan på våren roar jag mig med att jämföra bilder jag tog i helgen med bilder tagna för ett halvår sedan. På utebordet på hörnan gör jag förvisso små arrangemang oavsett årstid, men jag får medge att jag gillar sommarvarianten bättre. 



En av mina förhoppningar inför trädgårdsåret 2019 är att syrénplantan som skymtar precis bakstolsryggen ska växa till sig och bli lika stor och ståtlig som sina äldre kamrater. Och tänk när man kan sitta i däckstolen och läsa igen. Jag brukar vara duktig och ställa in den på vinterförvaring i ladan, men så blev det visst inte i år. 



Midsommarrabatten tillkom måndagen efter midsommar, då det var brak-rea på en av traktens lokala plantskolor. Alla perenner (inklusive pionplantor) kostade 15 kronor styck, oavsett tidigare pris! Klart man måste gräva en ny rabatt när man kommer hem efter en sådan shoppingrunda! Jag stödvattnade med brunnsvatten under den värsta torkan i somras, och nu håller jag tummarna för att det mesta överlever vintern och att plantorna mognar och växer till sig under år två.



Putte sitter fastfrusen i snäckdammen just nu, men när isen smälter kan hon plaska fritt igen. Den stora stenbumlingen i bakgrunden kom fram när vi grävde för stuggrunden förra året. Jag hade stora planer för hur jag ville använda den på ett annat ställe, men eftersom den inte verkar gå att rubba ur fläcken får den nog ligga kvar där den är.



Och tänk när gnuttarna flyttar in i gnutthyddan i äppelträdet igen, - då vet man att det är vår på riktigt!



Min bästa rabatt de två senaste åren har varit den lilla rundeln framför köksträdgården. Jag har grävt ut den lite i omgångar, men det som gör den mer lyckad än andra rabatter är att jag har proppat den full med MÅNGA plantor av samma sort: Solhattar, salvia och buxbomklot i cirkel runt en stor plymspirea. Förra sommaren pillade jag dessutom ner sommarljusplantor i framkant, vilket jag absolut måste göra om i år igen. De blommade precis hela sommaren, torkan till trots!



 Kan vi inte bara avskaffa januari-februari-mars och hoppa direkt från december till april? Det parti som lyckas få med det i sitt partiprogram får garanterat min röst nästa val, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!