söndag 24 februari 2019

Antikt i nordvästra Skåne

Hemresan från Torekov igår blev en egen liten utflykt, då maken och jag passade på att köra förbi hela fem olika antik- och loppisställen i nordvästra Skåne. Första stoppet blev på Rutigt och Randigt Second Hand, som ligger i Grevie mitt på Bjärehalvön. Jag har kört förbi här flera gånger förut, men aldrig lyckats komma när det är öppet. Ni ser ju på bilden varför man vill stanna här, och inomhus är det verkligen rum efter rum proppfulla med saker. Till och med jag, som är en van loppisräv, tappade hakan! Det här är mer en antikaffär än en loppis, vilket man också påpekar på en skylt på väggen. 


Sen körde vi vidare till Ängelholm, där vi stannade både på Fyndet och på Varuförmedlingen, som ligger alldeles intill varandra på Industrigatan. I synnerhet den förstnämna är trevlig, med en eklektisk mix av grejer från olika årtionden i olika prisklasser. Om man har den stora plånboken med sig, kan man till exempel köpa den här lilla dosan från Svenskt Tenn. (Det gjorde inte vi.)


Vi körde över Munka Ljungby hem, där vi stannade på Logan Antikt (jättestort!) och på Klenodbutiken. Den sistnämnda ligger inrymd i Skelderhus gamla stationshus, och är nästan värd ett besök bara för byggnadens skull. Titta vilken ljuvlig liten veranda! Är det den gamla vänthallen, tro?



Vad kom jag hem med, då? En gjutjärnsdekoration från en gammal mangel (Rutigt och Randigt) och ett slags stativ i smide (Fyndet), som blev perfekt som underrede till en av mina plåtlådor. 


Ett vackert målat klappträ (Logan) från 1842, som med största sannolikhet inte har använts för att banka tvätt med, utan är en gammal friargåva. 


Idag skrotar vi runt hemma igen. Jag har fortfarande ont i ryggen och ska nog gå och sätta mig i bastun en stund. Imorgon börjar februaris allra sista arbetsvecka. Det finns hopp om liv, hihi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!