fredag 10 maj 2019

Redo för helg

I hällande regn och med åskan dundrande i bakgrunden, fick jag skjuts hem av en kollega efter jobbet idag. När jag klev av här hemma var vädret inte lika dramatiskt, men jag ser i min regnmätare att det nog minsann har varit en och annan skur här också idag. Inte mig emot! När jag ändå inte kan vara utomhus under dagen, kan det lika gärna regna


Helgvädret hoppas jag dock blir lite bättre. Får man tro prognosen ska det bli 15 grader och sol över "Glesbygd", både lördag och söndag. Det känns ju onekligen trevligt. Jag funderade först på om jag skulle ta mig en sväng till någon av de större plantskolorna i helgen, men då förlorar jag ett par timmars värdefull hemmatid, och det vill jag ju inte. Tur att byns finaste lilla blomsteraffär alltid har så mycket fint att välja på. Jag plockade åt mig en påse gott och blandat, bland annat vit lavendel, murgröna och karamellrosa krysantemum.


Blommorna jag köpte står nu i växthuset, i väntan på utplantering imorgon. Jag tänker använda dem till ett litet försommararrangemang på utebordet vid uppfarten, där det för tillfället står ett gäng vissna påskliljor i krukorna. Det får nog bli ett av morgondagens projekt. Min övervintrade Mårbacka-pelargon får också hänga i växthuset ett tag, och imorgon kanske jag dristar mig till att flytta ut tomatplantorna också. 


På hyllan i växthuset finns det redan knoppar. Flaggstångsknoppar, alltså. Ser ni min spegelbild i den till vänster? Min trädgårdskompis Flora håller koll på växthuset när jag inte är där. 


Symaskinsbordet i växthuset är inte det jag köpte på första-maj-loppisen hos Pernilla i förra veckan, utan ett tidigare loppisfynd. Det är ju verkligen världens bästa trädgårdsbord! Och vackert att titta på, dessutom. Turkosgröna damejeanner gör sig också alltid så bra, både inomhus och utomhus. Hittar jag dem på loppis, så köper jag dem. Jag har redan MÅNGA! Den här lilla är minst i samlingen. 


Det är nästan synd att ställa in en massa tomatplantor här inne, som får växa upp och förstöra lusthuskänslan, hihi!


Nu tar vi fredagkväll i stugan. Känner jag mig själv kommer jag att småslumra i soffan om en stund. Bästa stunden på hela veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!