söndag 8 september 2019

Koreansk pipranka

Idag hade jag en playdate med en kär lundaväninna på Flyinge Plantshop. Det är verkligen en av de bättre plantskolorna i Skåne, både när det gäller utbud och kvalitet. (Och då pratar jag om både växter och fika, hehe!) "Den stora planteringsveckan" startade igår, så vi var inte ensamma där, om jag säger så. Jag hejade glatt på en kvinna jag tyckte mig känna igen, och kom på strax efteråt att det var Gunnel Carlsson. Sånt där måste hända henne hela tiden. Man tycker ju att man känner henne, liksom. 

Det var 30% på alla perenner och prydnadsträd, men på min önskelista stod koreansk pipranka 'Aristolochia manchurensis'. Ingen rea där inte, men plantorna var verkligen frodiga och fina, så jag slog till på två exemplar iallafall. Piprankan ska få ersätta de risiga kaprifolerna, som klättrar på baksidan av smatten.


 När jag kom hem klippte jag helt sonika ner den ena kaprifolen och grävde upp rotklumpen, som jag  sedan stoppade ner i en pallkrage i köksträdgården så länge. Kanske tar den sig bättre om jag planterar om den någon annanstans till våren. Sen planterade jag piprankan innan jag ens hade rensat färdigt på spaljén. Man vill ju se hur det blir så snabbt som möjligt, hihi! Det kan väl bli fint med gröna väggar här, eller vad säger ni?


Koreansk pipranka har lite större blad än vanlig pipranka, och så växer den visst bra mycket snabbare än den vanliga. Är man otålig som jag, så blir valet ganska enkelt då. Sätt igång och väx nu, lille vän! Nu ska jag bara få ner din kompis på andra sidan också, men det får jag göra någon kväll i veckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!