söndag 1 september 2019

Makeover för 'Wim's Red'

Längs tomtgränsen mot grannen i söder växer det ett blandbuskage. Buskarna här är av både blandade sorter och blandad kvalitet, men är ett förträffligt insynsskydd. Här klippte vi ur massor på djupet för 8-10 år sedan, och sedan grävde jag ur marken och planterade lite grann. Nu har kanten blivit väldigt igenväxt och är i behov av en makeover. Redan igår eftermiddag greppade jag spaden och började gräva om lite grann, och idag fortsatte jag mitt lilla projekt. 


För en gångs skull hade jag en plan redan innan jag började gräva: Att få ner en av mina rea-fyndade 'Wim's Red'-hortensior i jorden. Jag grävde bort ytterligare en del av grässvålen, för att få ut hortensian lite mer i solljuset. Sen delade jag några hostor (funkior) och satte runt om, och flyttade fram några ormbunkar från sin tynande tillvaro längre bak i rabatten. Mossiga stenar plockade jag från en annan del av den här kanten, där de var helt överväxta och inte syntes längre.


'Wim's Red' är en vipphortensia, som först blommar i vitt och sedan övergår i rosa och avslutar i vinrött. Dessutom doftar blommorna honung. Jag köpte TRE stycken i början av sommaren, eftersom de var så himla billiga. Sedan dess har jag haft dem planterade tillsammans i en zinktunna på uteplatsen, men tanken har hela tiden varit att de ska ner i jorden framåt hösten. "Check" på en, nu alltså, men var de andra två hamnar vet jag inte än. De får stå kvar på uteplatsen ett tag till. 


Just nu är den lilla busken försvinnande liten, men på sikt kommer den kunna bli uppåt 2 meter hög (kanske ännu mer). För att lura ögat och få lite höjd redan nu, satte jag mitt loppisfyndade klätterstöd bakom. Det fyller ingen som helst funktion, mer än att det är fint för stunden. Vartefter hortensian växer på bredden, får jag nog ta bort ännu mer gräs i framkant. Baktill skulle jag vilja fylla ut med fler ormbunkar, men just nu har jag inga, så det får vara till en annan gång. 


Den runda lönnen är egentligen flera små lönnar, som jag formklipper till en enda krona varje sommar. Förra sommaren hade kronan växt jättemycket på höjden, så jag klippte ner nästan hela. I år är den liten och tät igen. De två andra stammarna tillhör ett gammalt plommonträd (till vänster) och en ask (till höger). De är lite muterade, eftersom de hade växt inuti buskaget i många år, innan vi klippte fram dem för 8-10 år sedan. 


Det var ett lagom litet projekt för ett par timmars söndagspyssel. Jag vill fortsätta fixa till övriga delar av den här kanten, och dessutom gräva en större hörnrundning ner mot österkanten, där det röda rostornet står. Om det blir i höst återstår att se, men lite sugen är jag allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!