måndag 2 september 2019

Renässans för ölandstoken

Typ en gång om året sedan 2013 har jag skrivit ett inlägg som handlar om att ölandstoken ('potentilla fruticosa') är Sveriges mest underskattade trädgårdsväxt. Det tycker jag fortfarande, så här kommer årets version av just det inlägget. Vår lilla buskrad nedanför kökstrappan är ju så bedårande fin!


När jag köpte buskarna var jag lite naiv och trodde att alla ölandstokar som hade samma färg var av samma sort, men riktigt så var det ju inte. Resultatet blev att vi både har den ljusare rosa varianten 'Pink Queen' och den lite mörkare rosa 'Lovely Pink' i samma plantering. Desto trevligare, tycker jag nu. 


Ölandstoken sköter sig själv om den får, men går också att klippa ganska hårt, om man vill. Jag går över mina med sekatören rejält varje vår, för att få täta och rundade buskar. 


Just nu kanske jag inte skulle välja att nyplantera gul ölandstok i vår trädgård, men man ska aldrig säga aldrig. Hur som helst tippar jag på en rejäl renässans för ölandstoken framöver. Årets trendväxt 2020, kanske? Kom ihåg var ni läste det först, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!