söndag 6 oktober 2019

Timmar i trädgården

Söndagen har bjudit på soligt men ganska kallt väder. Vi hade ett par minusgrader inatt, så idag slängde jag in dahliakrukorna i växthuset idag. Jag ska naturligtvis ta upp knölarna helt och lägga dem på vinterförvaring i papperskassar i källaren, men så långt kom jag inte idag. Däremot var jag ute i trädgården i fem timmar och pysslade med lite annat, som till exempel en välbehövlig gräsklippning. Förhoppningsvis var det årets sista, men man vet aldrig. Härligt prydligt blev det iallafall efteråt, precis som vanligt. 


Maken skottade upp det sista av sommarens grusbeställning från uppfarten och tömde det på en presenning bakom bastustugan. Där ligger det inte i vägen, och dessutom kommer det komma till användning där, när vi fortsätter fixa runt de två resterande sidorna av stugan till våren. Presenningen är visst lite STOR, hehe!


Sen grävde jag bort lite grässvål uppe på kanten på det högsta "etaget" av gräsmattan och planterade de två kvarvarande Wim's Red-hortensiorna där. De stod kvar i en zinkbalja på uteplatsen och behövde komma i jorden innan vintern, och här på kanten får det gärna stå något som växer lite grann på höjden. För att gömma den tråkiga jorden pillade jag ner några murgröneplantor längs kanterna. Efteråt stoppade jag ner ett flätat klätterstöd på mitten. Så gör jag ofta för att skapa lite trevnad för ögat, i väntan på att allt växer till sig. 


Höstsolen skapade ett härligt ljus i trädgården. Vildvinet bidrar med riktig höstfägring, men annars tycker jag att hösten har varit ovanligt grön hittills i år. Eller vad säger ni?


I hörnet nere vid planket lyser badtunnan fortfarande med sin frånvaro, men nu har vi iallafall fått besked om att den fanns med ombord på båten mellan Vilnius och Karlshamn på turen som avgick i fredags. Törs man hoppas på att den kanske dyker upp här hemma under veckan som kommer?


Ikväll tänder jag ljus i fönstren och kurar i röda rummet. Maken tittar på amerikansk fotboll på TV och jag ska krypa till sängs tidigt och läsa en bra bok. Jag ligger lite back på mitt nyårslöfte om att läsa minst en bok i månaden, så jag får nog sätta lite fart. Eller så får jag börja välja lite tunnare böcker, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!