söndag 12 januari 2020

Ibland får det lov att ta tid

Inne i bastustugan är inredningen fortfarande ganska spartansk. Den trärena dörren väntar på målning med en blandning av träbets och linoljefärg, som vi köpte på Byggfabriken redan i somras, och efter det ska handtaget skruvas fast ordentligt. Fönstren behöver någon form av rullgardiner, och mellan säng och vägg ska vi sätta upp en vadderad tygklädd mdf-skiva. Sen vore det ju trevligt att få upp lite grejer på de nakna väggarna, men det är som maken säger: "När man väl har gjort hål i den putsade väggen, får man leva med att man man har ett hål i väggen." Därför får inredningen lov att ta tid, så att vi vet att det vi gör är det vi verkligen vill ha. 


Eftersom huset är byggt på en betongplatta, så kan golvet bli ganska kallt så här års. Hade man velat lyxa till det lite kanske man skulle ha lagt in golvvärme, men vi kör budgetvarianten och använder badtofflor och badrumsmattor istället, hehe! Med facit i hand är vi jätteglada att vi valde att lägga ett oömtåligt linoleumgolv och inte riktigt trägolv. Det kan bli ganska blött på golvet, i synnerhet när man använder badtunnan och uteduschen, men nu gör det ingenting. Lättstädat är det också.


I korgen under bordet i det lilla "omklädningsrummet" förvarar vi frottétofflor, som vi har samlat på oss efter besök på diverse olika spahotell. Det är trevligt att övernattande gäster kan låna dem. De blåvita yukatorna från Yasuragi är också till låns för den som vill. 


Kannan och tvättfatet stod i min farmor och farfars gästrum när jag var liten. Jag blir nostalgisk varje gång jag ser dem. Det finns en tillhörande potta också. Kanske jag borde sätta in den under sängen, hihi!


När den traditionsenliga söndagsbastun var avklarad idag, plockade jag ner adventsstjärnan och lade upp den på vinden. Det är ju faktiskt tjugondag knut imorgon, så nu får det allt vara slutjulat för den här gången.


Imorgon väntar årets första hela arbetsvecka och årets första körövning. Nu ska det faktiskt bli riktigt skönt att vardagsrutinerna tar över på riktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!