måndag 13 januari 2020

Vinterveranda

Igår hamnade adventsljusstakarna på vinden och huset blev storstädat. Det blev så där härligt rent och fräscht som man längtar efter att ha det i januari, men samtidigt lite tomt och tråkigt. Ute på glasverandan fuskade jag ändå lite grann och lät det lysande adventsträdet stå kvar. Hur länge kommer jag undan med det, månntro? Kan vi inte bara kalla det för ett vinterträd?


Smedsljusstaken i smide ville jag inte heller ta bort. Det är faktiskt inte någon adventsljusstake, utan kommer nog att få stå där den står året runt. Vårt hus är ju dessutom en gammal smedsbostad, och då passar det ju bra med två arbetssamma smeder.


Mina två små ljusbärande trägubbar (en ängel och en militär?) var jag inte heller redo att lägga ner i jullådan. De stod faktiskt i ett fönster i gröna rummet hela förra året, fast då hade jag inte några ljus i händerna på dem. Armarna går dessutom att fälla ner helt, och då blir de lite mer årstidsneutrala. 


När det inte är minusgrader ute (vilket vi inte har nu) är glasverandan ett perfekt "kylskåp" för nattförvaring av blombuketter. Eftersom vi ändå är iväg och jobbar dagtid, så brukar jag lämna vasen där ute hela dagen och bara ta in den under kvällen. På så sätt varar blommorna längre. 


Det gapar lite tomt i en del blomkrukor inne i huset, men någon tur till Blomsterlandet orkade jag inte göra under gårdagen. Det får kanske bli till nästa helg istället. 

1 kommentar:

  1. Så fint på din veranda. Klart man kan ha vinterträd. Smidesljusstaken är ju bara helt fantastisk. Kram Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!