onsdag 1 januari 2020

Istället för Ivanhoe

Medan jag själv ligger i soffan och läser en bok (man får ju gå ut hårt med sina nyårslöften), så tänker jag att nyårsdagen ändå kan vara som gjord för TV-tittande för er andra. Här följer några Netflix-tips på sevärda saker jag har sett den senaste tiden, för er som har tröttnat på "Ivanhoe", backhoppning och Wienerfilharmonikerna.

"Don't f**k with cats: Hunting an Internet killer" (Dokumentär)
En okänd person lägger ut vidriga filmer på nätet, där han dödar kattungar, och en grupp upprörda djurälskare tar på sig rollen som internetdetektiver för att försöka ta reda på vem han är. Med tiden övergår mördarens intresse från katter till människor... Låt er inte luras av den extremt töntiga svenska titeln ("Håll tassarna borta från katterna"), för den här storyn liknar inte något annat ni har sett i den här genren tidigare. Jag klämde alla tre avsnitten på raken häromdagen och hade uppriktigt sagt svårt att somna när jag väl kom i säng på natten. Inget för den kräsmagade, men en riktig must-see för dig som gillar true crime.


"Tell me who I am" (Dokumentär)
Efter en olycka i sin ungdom tappade Alex Lewis minnet och har i hela sitt vuxna liv fått förlita sig på det hans tvillingbror Marcus berättar. Men brodern har under 30 års tid återskapat helt andra barndomsminnen och undviker den mörka sanningen om hur deras barndom egentligen var. I början av filmen vet Alex lika lite som tittaren, men framför den rullande kameran uppdagas sanningen till slut. En mycket gripande och lågmäld dokumentär, som dessutom ställer frågor om etik och moral. Gjorde Marcus rätt eller fel?


"Bikram: Yogalärare, guru, förövare" (Dokumentär)
Amerikansk dokumentär om bikramyogans grundare Bikram Choudhurys uppgång och fall (och uppgång igen?). Väldigt intressant om hur människan är komponerad psykologiskt, både när det gäller att leda och att låta sig ledas. 


"The witcher" (Serie)
Fantasydrama (baserat på en serie böcker av Andrzej Sapkowski) om monsterjägaren Geralt of Rivia, mäktiga magikern Yennefer of Vengerberg och unga prinsessan Ciri, vars öden vävs samman i en riktigt spännande historia. Inte "Game of Thrones" direkt, men en serie med starka kvinnokaraktärer, självdistans till fantasygenren och med en alldeles lagom dos humor. Utmärkt som nyårsdagsmatiné, helt enkelt. (Varning för att ni konstant kommer att gå och gnola på DEN HÄR låten efteråt, hihi!)


"The mule" (Film)
En fantastisk Clint Eastwood i rollen som den 90-åriga krigsveteranen tillika dagliljeodlaren Earl, som löser både sina och andras ekonomiska problem genom att ta jobb som kurir åt en mexikansk drogkartell. En lågmäld och charmig film, som dessutom bygger på en sann historia. Att Bradley Cooper spelar den jagande polisen är en trevlig bonus. 


En pyjamasdag framför TV:n är fullt tillåtet på nyårsdagen!

2 kommentarer:

  1. Oj! Många tips men jag tror jag ska zappa vidare. Kanske The Mule kan vara något. Ja absolut pyjamasdag och så pizzadag, hemgjord. Orkar inte ta mig ut. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Kikar in och önskar gott nytt år! Tack för tips, den om tvillingen har jag tänkt se någon gång, men först vill jag plöja igenom tredje säsongen av The Crown tänkte jag.

    Kram Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!