fredag 17 januari 2020

En språknörds bekännelser

Jag har alltid varit lite av en språknörd. Till yrket är jag ju dessutom en legitimerad sådan. Länge dominerade engelskan mitt språkintresse, men när jag studerade svenska som andraspråk för fem år sedan insåg jag hur fantastiskt mitt eget modersmål är. Tänk till exempel på hur otroligt kreativt vi kan konstruera nya sammansatta ord, som genast får en självklar betydelse. Eller vad säger ni om Gretaeffekten, klimatnödläge, smygflyga och dra åt helvete-kapital, som Språkrådet presenterade på nyordslistan i slutet av 2019? 


Man törs ju knappt säga det högt, men jag älskar grammatik också. Vilka otroligt intrikata mönster det finns i det svenska språket! Bästa toalettlektyren är Sara Lövestams underhållande grammatikböcker "Grejen med substantiv och pronomen", "Grejen med verb" och "Grejen med ordföljd". Dem kan man läsa hur många gånger som helst. Fast Språkrådets bok om "Svenska skrivregler" är inte så dum den heller. För säkerhets skull har jag den i två exemplar.


I början på veckan fick jag en fantastisk present av min man: En långärmad T-shirt med texten "Grammar Police - to serve and correct". Jag invigde den på jobbet idag, och alla i min omgivning var rörande överens om att den prydde sin bärare väl. 


Språknörd, alltså. Tänk att jag till och med får betalt för att grotta ner mig i språkliga härligheter hela dagarna. Snacka om att jag har ett riktigt drömjobb! 

4 kommentarer:

  1. Härlig läsning :) Jag tänker fortfarande allt som oftast på min svenskalärare sista delen av gymnasiet... Hon menade att jag konstant hade meningsbyggnadsfel och nu när jag skriver undrar jag ibland hur det står till idag. Lite som jag undrar om uttalet av 'daffodil' blev rätt väl uttalat. Det var ett ord min tant i UK rättade mig för och jag tänkte men jag gör ju... ..om och om igen :)

    På bloggen är SEO min språkpolis - läsbarhetsanalys minsann.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för härlig kommentar! Och nu hittade jag ju till DIN fina blogg, som jag genast känner att jag måste kasta mig över. Mängder av härlig trädgårdsinspiration, så här i trista januari.

      Radera
  2. Jag är också intresserad av språk, men har inte ännu nått nördstrecket, tror jag inte i alla fall.
    Brukar lyssna på en pod som heter Spraket, mycket intressant.
    Kul att läsa om ditt språkintresse.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar språk också, särskilt vårt eget modersmål som jag tycker genomgår en hel del tråkiga förändringar...Men jag är väl för konservativ:) Ordet "fådda" är ett exempel på ett ord som både är lättbegripligt men samtidigt helt fel i mina öron/ögon..
    Skorpan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!