lördag 18 januari 2020

Favorit i repris

Ofattbart att det redan är lördag igen. Men skönt. Maken och jag har nästintill kört en repris på förra lördagen och vandrat mellan våra standardställen här i byn. Två loppisbutiker hann vi inom, vilket resulterade i ett vattenpass i trä i behändig storlek, ett litermått i ljusgrön plast (här plastbantar vi inte...) och en mässingsljusstake formad som ett gammalt posthorn. 


På byns finaste lilla blomsteraffär köpte jag för en gångs skull en färdig bukett. Den har gräddgula dubbla tulpaner, bupleurum (kinesisk harört) och några knoppiga spireakvistar. Jag tycker det är så fint att få blommorna så här i "tidningspapper". Det känns nästan synd att ta bort det. 


Jag köpte också en gigantisk kalanchoe-planta, för den var så stor och oemotståndligt fin. På etiketten står det att den heter 'Dolly', och bara det är ju trevligt. Den är släkt med vanliga våreld/höstglöd, men är betydligt större och har ännu tjockare blad. Blommorna är ljuvligt klocklika. Jag tror att jag har haft en mindre sådan här en gång förut, för ett par år sedan eller så.


Sen gick vi inom byns förträffliga bageri och köpte mumsigt surdegsbröd med oss hem till lunch, som vi åt med skivat kokt ägg, pepparsalami och tomat. Nu har vi gjort exakt samma sak två lördagar i rad, så man kan nog kalla det för lite av en tradition, hihi!

3 kommentarer:

  1. Älskar att kika in här och bli uppdaterad på sortimentet på B&B 😜 (Blommor&Blad) och såklart att kolla så du stavar och skriver korrekt 😆 men mest för att jag börjar få trädgårdsabstinens efter förra årets ”torka” för min gravida kropp🥰 och du är alltid så inspirerande med dina projekt!! /floristen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick en skriven "fusklapp" av J den här gången, hihi!

      Radera
  2. Låter som en skön tradition :) Fina loppisfynd och fina blommor också...
    Kram denna söndag från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!