lördag 1 februari 2020

Levain och regnkappa

Lördagen började med sovmorgon, smoothie och kaffe. Dagens första aktivitet blev sedan, som traditionen numera bjuder, att köpa nybakat bröd på byns fantastiska lilla bageri. Idag blev det levain, som är ett ljust surdegsbröd. Så gott! Om det inte vore för att vi skulle vidare sen, så hade vi säkert köpt med oss semlor hem också. Det får väl bli nästa lördag istället. 


Med ljuvlig bröddoft i bilen körde vi sedan direkt in till Hässleholm, där vi bland annat tittade på soffor på en möbelaffär. Vi hittade dock ingen modell som föll oss i smaken, så letandet får väl gå vidare en annan dag. (Vi är inte direkt överdrivet aktiva med det där...) På Pingstkyrkans second hand hittade jag iallafall en jättefin regnkappa från danska klädmärket Greenhouse. Grön såklart, och i precis rätt storlek. 


Mönstret består av små blommor i brunt och vitt, och knapparna är rostbruna, eller träfärgade om man hellre vill det. Jag har egentligen redan två regnkappor, men båda har jag lyckats skita ner mer eller mindre permanent, efter alla gräv- och planteringsprojekt i trädgården i hällande regn. Den här kanske jag faktiskt lyckas hålla ren, så att jag har något att ta på mig när jag ska till jobbet på regniga dagar i vår. 


I övrigt kan jag upplysa er om att det inte var någon vidare bra idé att använda gula ärtor som lecakulor i botten på en blomkruka. Det hade jag nämligen gjort med en amaryllis över jul, och i den krukan luktade det absolut vedervärdigt när jag diskade ur den idag. För att inte tala om hur det såg ut... Note to self: Gör inte om det fler gånger!

2 kommentarer:

  1. Låter som en skön lördag...och vilken snygg regnkappa sen! Den gillas :) Ok, inga gula ärtor i blomkrukan då - lovar :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Vilken jättefin regnkappa. Skrattar här åt gula ärtorna i krukan. Tanken var ju superbra ändå. Kraaaam Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!