lördag 11 juli 2020

Grävpaus, blomsterodling och kompisfika

Idag har jag faktiskt haft en liten grävpaus. Kroppen behöver ju trots allt vila mellan varven, och sen har det varit lite blåsigt och kylslaget, så det har varit skönt att ta det lite lugnt. Jag har faktiskt inte så mycket kvar att gräva, innan den här etappen av trädgården är klar. Bara ett par kvadratmeter allra längst bort mot rosportalen. Sen ska det bli roligt att få shoppa växter och plantera upp det sista. Jag är sugen på ett prydnadsträd till, för det är himla trevligt att få lite höjd här och där. Flera av lönnarna i den här delen lever lite på lånad tid, men får stå kvar så länge. Det är härligt med det lummiga gröna. 


Jag plockade ihop en ny trädgårdsbukett för att kunna njuta av lite blomsterfägring inomhus. I år har jag nästan bara blommor i köksträdgården, vilket faktiskt är riktigt trevligt. Lite tomater, jordgubbar och ett par butternut squash-plantor blir det också, men annars inte så mycket mer. Det är faktiskt rätt skönt att slippa hålla på och gallra och vattna, tycker jag. Någon storodlare blir jag nog aldrig.


Vi hade malmökompisar här på fika på eftermiddagen, och då kunde vi faktiskt sitta utomhus. Både maken och jag är måna om att hålla på den sociala distansen med människor vi inte träffar dagligdags, och så här i semestertid är det ju så gott som alla. Imorgon har makens ena syster med familj vägarna förbi, och förhoppningsvis går det att vara utomhus då också. Blir det bra väder tänkte vi avverka sommarens besök på Wanås, och där är man ju också utomhus större delen av tiden. Vi får väl se hur det blir. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!