torsdag 11 mars 2021

Kakel spektakel

En sak som vi faktiskt inte har bestämt än är vilket kakel vi ska ha i köket. Det gamla kaklet var original från 50-talet (skulle jag tippa) i en obestämd vaniljgul färg med drag åt Piggelin-grönt. Charmigt på många sätt, och ett tag tänkte jag att det vore kul att återanvända det, men sen när det väl var nertaget såg det mest sjaskigt och repigt ut. Den gamla sättmassan på baksidan var svår att få bort, och en del av plattorna var dessutom både chippade och spruckna, så det får bli nytt kakel helt enkelt. 

Metrokakel och Marrakesh-kakel i all ära, men redan från början var maken och jag överens om att vi vill behålla den enkla funkisstilen med tre rader 15x15-plattor och sedan pärlspont ovanför det. Detta är också vad snickarna har förberett på väggen bakom spisen och diskbänken, och det begränsar ju ändå valmöjligheterna lite grann. När jag var i Osby igår passade jag på att svänga inom Colorama och låna hem några prover. Just nu är vi nog faktiskt mest inne på att köra en enkel färgskala med cremefärgade eller elfenbensvita plattor med en mörkare fog. Det blir ju ganska mycket färg ändå i det nya köket, med gröna luckor och chokladbruna bänkskivor. 


Fast kanske man ändå borde kontrastera den varmvita pärlsponten med något i en annan färg. Något som liknar det gamla kaklet lite grann. Kanske något åt det gula hållet? Men sen återkommer jag ändå till tanken att inslag av färg faktiskt kan komma i form av andra saker än kakel, som till exempel gardiner, kökshanddukar, porslin och andra pryttlar på öppna hyllplan. 


Kanske är det trots allt smart att försöka hålla en mer neutral färgskala i grund och botten. Jag menar, gardiner kan man ju förändra ganska enkelt om man tröttnar, men kaklet kommer ju att sitta där det sitter. Och så tänker jag redan på att det ska gå att julpynta på ett vettigt sätt också, hihi! Vi får kika runt en stund till, innan vi bestämmer oss. 

6 kommentarer:

  1. Avskalat och neutralt håller alltid över tid. Sista bilden blir perfekt... tror jag. Tänk vilket sjå när alla inom en snar framtid är urtröttna på sina Marrakeshplattor! Stackars dom!

    Lycka till.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir nog något neutralt iallafall. Jag har ju så mycket pryttlar i köket, så det blir rörigt ändå :-)

      Radera
  2. Jag hade väldiga funderingar på glansiga eller matta vita 15x15 :-) Valde matta eftersom det kändes lite mer modernt? MEN alltså glansiga är väldigt fint. Och med ljuset i dem är mycket roligare än matt där ljuset inte studsar så fint. Och det känns lite riktigt lika "rent" med matta. Och jag gillar kontrasten matt väggfärg med glansiga plattor. Sen är det ju sättningen också. Rakt eller halvförband? Jag valde rakt men med panel kanske det blir lite tråkigt? Det är inte lätt det här! Du får säkert till det oavsett vad du väljer och skall bli kul att se vad du väljer! Så kul att du delar med dig av eran renovering!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng det där med glansiga plattor mot matt panel. Det har jag inte ens tänkt på, men nu när du säger det är det ju självklart. :-)

      Radera
  3. Det ska bli spännande att se det färdiga resultatet..����

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!