lördag 27 mars 2021

Lite trädgårdspyssel

Gråtunga skyar till trots, så blev det iallafall tid för lite trädgårdspyssel efter lunch idag. Det var faktiskt riktigt skönt ute. Jag friserade den gigantiska lavendeltuvan som växer vid husgrunden på baksidan, och sen planterade jag penséer i de vita urnorna. Efter det kunde jag inte låta bli att faktiskt ta ut cafémöblerna också. Nu känns det genast som vår på riktigt!


På komposthögen nere i köksträdgården hittade jag påskliljelökar in the green. De måste ha hamnat där av misstag förra året, men nu grävde jag helt sonika upp dem och satte dem i en kruka på cafébordet. Återvinning är ju fantastiskt bra ändå, hihi!


Jag tycker om den här färgen på penséer som är lite rosalila med gult i mitten. Jag ska nog försöka få tag i några storblommiga persikofärgade också, men de är populära och tar slut fort. De gamla trädgårdsurnorna köpte jag på antikmarknaden i Glimåkra en långfredag för ett par år sedan. De är egentligen lite grunda att plantera i, men penséer brukar fungera bra. Förra året vill jag minnas att jag hade rosa tusenskönor i dem, men några sådana har jag inte hittat i år. Det är ju av förklarliga skäl inte direkt läge att åka runt på plantskolorna och leta...


Det blev penséer över till framsidan också, men det visar jag en annan dag. Nu tar vi lördagkväll i stugan. Jag ska nog klämma sista delen av "Crime Scene - The Vanishing at the Cecil Hotel" på Netflix, som jag började titta på när jag kom in från trädgården idag. Det är en läskig sannhistoria om studenten Elisa Lams mystiska död på ett ökänt hotell i Los Angeles. Jag älskar true crime-genren! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!