torsdag 1 april 2021

Bukett, byggvård och marsipanägg

Jag började min semestertorsdag med att sova länge och vinna tävlingen om öknamnet för dagen: Skärkusen. Vad gör man inte för husfriden, hihi! Dagens första aktivitet utanför husväggarna blev sedan att handla snickerispackel och primer på bygghandeln och en härlig påskbukett på byns finaste lilla blomsteraffär. 


Jag pekade ut en knippe vanliga påskliljor och en ljusgrön julros (jodå, det kan man ha på påsken också), som förträffliga floristfröken F sedan fyllde ut med något småblommigt gult och en rolig pinne med ägg och fjädrar. De tre gula solbollarna stoppade jag i när jag kom hem. De har överlevt tre olika buketter nu. Det kan man kalla value for money, eller hur?


Det blev en mindre bukett den här gången, eftersom jag vill ha den i den lilla bärnstensfärgade vasen i röda rummet. Det är ju ändå där vi vistas hela tiden nu, när vi inte kan sitta någon annanstans i huset. 


Efter lunch tog jag mig en liten tur till Folkes Bygg & Byggnadsvård, som ligger tre byar bort. Det är en fantastisk liten byggvårdsbutik, där man kan hitta de mest fantastiska saker. Är man ute efter en vacker begagnad dörr eller kanske ett fönster, så är det här rena rama paradiset. Det är roligt att bara gå runt och titta. 

 

Det finns även en stor butiksdel med nytillverkat byggmaterial, linoljefärg och andra vackra ting, som man kan behöva när man renoverar ett gammalt hus. Eller ett nytt i gammal stil, för den delen. Jag köpte en redskapslist i svart smide med tillhörande s-krokar, två grönrandiga kökshanddukar och en flaska linoljesåpa i doften Sommarlind


Nu ligger jag hemma i soffan och äter marsipanägg från Anthon Berg. Har ni smakat lakritsvarianten? En riktig höjdare, får jag säga. Fast de vanliga är ju också ruskigt goda. Jag köpte en påse av varje sort. Om man inte kan åka till Blåkulla får man ju vara hemma och tröstäta... 


För övrigt tror jag att påsken ska få gå i läsningens tecken. Jag ligger lite back på mitt nyårslöfte om att läsa en bok i månaden, och så har jag ju en hel trave trevliga böcker från bokrean på mitt nattduksbord. Vi får väl se om det blir läsväder eller trädgårdsväder. Lite av varje vore i och för sig inte så dumt. Det bästa av två världar, helt enkelt. 

2 kommentarer:

  1. Men oj- finns det en lakritsvariant också!! ”dreglar”

    Glad Påsk!! 🐣

    SvaraRadera
  2. Vilken drömbutik att botanisera i! Jisses, jag skulle säkert vara en flitig kund om jag bodde nära! Oj, så mycket fint och intressant!
    Glad påsk på dej oavsett om det blir goda påskägg eller läsning, eller kanske både ock!
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!