lördag 25 september 2021

Dygn i Karlskrona

Jag har hängt med mina föräldrar i Karlskrona det senaste dygnet. Där har det varit en otroligt skön höstdag idag, med sol, blå himmel och temperaturer som lockade till en liten promenad på stan. Karlskrona finns ju faktiskt med på UNESCO:s lista över världsarv, och ett tag lanserades Stortorget (på bilden) som ett av norra Europas största torg. Det kontrollmättes dock av en karlskronit (karlskronabo) efter konstens alla regler år 2012, och då visade det sig inte ens kvala in på 20-i-topp-listan, hihi! Men fint är det iallafall. 


Jag slank in på en fotoutställning i Trefaldighetskyrkan, som är torgets andra kyrka utöver Fredrikskyrkan på bilden här ovanför. Där pågår just nu fotoutställningen We have a dream med bilder av Albert Wiking, som premiärvisades redan 2016 på Fotografiska i Stockholm och som har vandrat runt på olika ställen i Sverige sedan dess. Temat för utställningen är mod, medmänsklighet och människans rättigheter, och den röda tråden mellan människorna på bilderna är att de är människor som inte är rädda för att gå mot strömmen och stå upp för sina värderingar. Greta Thunberg platsar självklart där... 


... men har gott sällskap av både kända och okända människor från både Sverige och övriga världen. Jag älskar svartvita porträttbilder, och Albert Wiking kan verkligen sitt hantverk. En av mina favoritbilder i utställningen var det här starka porträttet av den kinesiske konstnären och politiska aktivisten Ai Weiwei. Några fler av utställningens bilder hittar ni här: www.wehaveadream.se


Redan igår trollade (bokstavligt talat) min kluriga pappa fram en ask med mina absoluta favoritpraliner, som är handgjorda av en kvinna i Karlskrona. Choklad blir inte vackrare eller godare än så här! Ny sort är pralinen som ser ut som en kanelbulle, vilket är precis vad den smakar som också. Riktigt mumsig!


Ikväll är jag hemma i stugan igen. Jag håller tummarna för att det blir en lika ljuvlig höstdag imorgon, så att jag kan stöka runt lite i trädgården. Jag har tulpan- och narcisslökar som ska ner i jorden, och så vill jag pynta med pumpor och ljung lite här och där. Resten av dagen ska jag ligga på soffan och äta chokladpraliner, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!