lördag 4 december 2021

Loppistur, eukalyptuskrans och masseffekten

Det har snöat under natten också, så det var bara att ta fram snöskyffeln igen och skotta sig ut. Idag är det 2 plusgrader, så snön är tung och slaskig. Ute längs vägen börjar det bli skitigt som attan och det ser inte så sagolikt ut längre, men inne i trädgården är det fortfarande orört, vitt och fint.  

Jag ägnade en rejäl stund åt att skotta bort snö från skåpbilen för att se om den startade överhuvudtaget, efter att ha stått orörd sedan i tisdags. Det gjorde den, och i ren glädje körde den sedan liksom av sig själv till en loppisaffär i grannbyn, hihi! Där drabbades jag av lite köpsug och slog till på en kanelburk med trälock, ett kitschigt litet rådjur i porslin och en ströare i glas, som jag tänker kan vara praktisk att ha kaffekryddor i. 


På det vita vitrinskåpet i gröna rummet har jag hängt upp en metallring med fuskeukalyptus, som jag hittade för en billig peng när jag handlade på ICA Maxi härförleden. Jag är inte jätteförtjust i att det är glitter på bladen, men det är ändå ganska diskret och inget man direkt tänker på. Min samling av grön Upsala Ekeby-keramik står kvar uppe på skåpet ett par veckor till, men kommer på sikt att ersättas av mormors tyska terracottatomtar, som har sin givna plats här uppe varje år. 


Jag brukar göra lite juligare inne i skåpet också, men än så länge har jag inte satt in något annat än mina små tändsticksfår. Som ni märker när jag en förkärlek för att ha många av samma sort på samma ställe: Många Upsala Ekeby-grejer, många tyska tomtar, många tändsticksfår. Att leta efter sådant jag redan har är till och med en av mina loppisstrategier. Det är något med masseffekten som jag gillar och som gör att det liksom inte bara ser plottrigt ut, som det ibland kan göra när man ställer en grej här och en grej där. 


Det har kommit flera decimeter snö de senaste dagarna, så lagret är så tjockt att inget av det har börjat töa bort från gräsmattan än. Imorgon ska det visst frysa på igen, så nu blir det nog skare på snön när det blöta fryser om. Jag håller faktiskt tummarna för att det vita täcket blir kvar ett tag till. Dels är det ju så vackert, dels är det rena rama ljusterapin. 


Idag ska jag nog försöka tota ihop ett par dörrkransar. Jag har fuskat och köpt två färdigklädda stommar, som jag bara tänker dekorera lite enkelt. Nu letar jag som bäst efter limpistolen, för jag tänkte fuska ännu lite mer och limma grejerna direkt på granriset. Går det så går det, och varför skulle det inte gå? Blir det fint får ni kanske se resultatet vad det lider. Blir det fult, så finns det gott om vackra kransar på andra bloggar som ni kan titta på, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!