fredag 3 december 2021

Snöskottning, helgblommor och julkudde

Det snöade ännu mer inatt, så det fick bli lite snöskottning idag också. Tungt jobb, men samtidigt barnsligt roligt att få vara ute i snön och klafsa runt. Vi har en ganska lång trottoarsträcka längs vägen framför huset, men att hålla undan snön där är minsann inte så lätt, för kommunens plogbilar plogar upp världens snövallar nästan ända upp mot stängslet. Med en vanlig snöskyffel orkar man bara skotta upp en smal ränna. 


Inne i stugan står förra veckans snittamaryllis, som håller sig fin ett tag till. Den är nästan laxrosa nu när den är fullt utslagen. Kanske inte den juligaste färgen man har sett, men så är det ju faktiskt inte jul än heller. Jag tycker den är maffig. Mimosakvistarna hade torkat ganska rejält, så dem bytte jag ut senare idag mot mer silvergrön eukalyptus. Man kan aldrig få för mycket eukalyptus, if you ask me. Ibland går jag förbi och pillar lite med fingrarna, för att få med mig den goda doften en stund.


I buketten finns det också vit nerine, som är en snittblomma jag tror finns i handeln året runt. Den känns ändå lite vintrig och fin, tycker jag. Nu är blommorna fullt utslagna, men de klarar sig nog över helgen. 


Julgardinerna jag köpte på Rusta har inte kommit upp än, för jag måste klippa av dem och fålla om dem först. Däremot har jag strukit kuddfodralet och satt på det på en av kuddarna i kökssoffan, och det blev fint. Kanske blir det för mycket med gardiner i samma tyg, men jag ska prova innan jag bestämmer mig. De nuvarande gardinerna är ju helvita, så de funkar ju över jul också om man vill. 


Tack moster K, för årets första julkort! Det är en fin tradition att ditt kort alltid är först. Nu blir det fredagsmys för hela slanten. Happy Friday, allihopa everybody!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!