fredag 25 februari 2022

En huskur som heter duga

"Du ska äta mycket frukt och grönt, så blir du frisk", sade maken och serverade mig en tallrik fylld till brädden med körsbär, vattenmelon, jordgubbar, päron, morötter, apelsinklyftor och en och annan citron. Efter rikligt intag känner jag mig genast bättre.

Igår fick maken i uppdrag att införskaffa veckans helgbukett, och även den är rena rama vitaminkicken. Jag kan inte bestämma mig för vilken av snittblommorna som är primadonnan i buketten.


Den solgula rosen...

... eller den rosa anemonen med lila mittcirkel...


.... eller den puderrosa ranunkeln. Eller kanske till och med någon av de smutsrosa nejlikorna, som inte kom med på bilderna. Och visst är kalonchea helt lysande som utfyllnadsblomma i en bukett?


Blommor, frukt och grönt är verkligen en huskur som heter duga, för efter 4,5 dagar utslagen på soffan känner jag nu hur livskrafterna börjar återvända. På eftermiddagen var jag till och med ute i trädgården en stund för att få lite frisk luft, och jag riktigt kände hur trädgårdslusten kom flygande och intog både min kropp och min knopp. Nu vill jag börja påta i jorden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!