onsdag 2 februari 2022

En snödroppspromenad

Att snödropparna börjar titta upp redan i januari-februari är visserligen inte speciellt ovanligt, men ändå blir man glatt överraskad varje år när det händer. På min inspektionsrunda i efterdyningarna av stormen i söndags passade jag på att kika vid foten av päronträdet, och jodå, där var de. 


Jag och två väninnor har anmält oss till en guidad föreläsning med Gunnel Carlson på Katrinetorp i Malmö den 5 mars för att titta på de 18.000 snödroppar som planterades i den engelska parken där i höstas. På arrangörens hemsida står det så här:  

"Följ med trädgårdsprofilen och Galanthus-gurun Gunnel Carlson på en guidning och föreläsning på 1800-tals landeriet Katrinetorp. Katrinetorp landeri är en av landets bäst bevarade empireanläggningar med historiska trädgårdar och tillhörande engelsk landskapspark. I engelska parken planterades i höstas cirka 18 000 snödroppar i en så kallad Galanthus-walk, en snödroppspromenad. Gunnel guidar oss runt i parken och efter promenaden fortsätter vi inomhus med föreläsning där Gunnel berättar mer om snödroppar." 

Gunnel Carlson är alltid väldigt härlig att lyssna på, så det kan nog bli intressant, eller vad tror ni? 

2 kommentarer:

  1. Åhh man blir så själaglad när den första snödroppen blommar. Fast det lär nog dröja här. Vilken rolig föreläsning ni ska på. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lyssnat på Gudrun "live" ett par gånger tidigare, och det är alltid lika trevligt. :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!