torsdag 11 augusti 2022

Så, så, så, så, så eller så?

Jag är ju ingen superodlare i vanliga fall heller, men i sommar finns det nästan ingenting i min köksträdgård att skryta hem om. Det är nästan pinsamt tomt. Ingen sallad, inga rädisor, ingen spenat, ingenting. Redan i våras bestämde jag mig för att inte så en massa grödor, av den enkla anledningen att jag vet att jag tröttnar på att vattna efter ett tag. I synnerhet när sommaren är smällvarm och man får springa med slangen varje kväll. Det enda ätbara i pallkragarna har varit jordgubbar och så några sockerärter, och på en ställning klättrar det några vita luktärter. Det ser bedrövligt trist ut, men å andra sidan slipper jag ju vattna i tid och otid.


Visste ni förresten att ordet "så" kan vara hela sex olika ordklasser? Jodå, det kan vara både verb, konjunktion, pronomen, substantiv, interjektion och adverb. Jag undviker att så, så på så sätt kan jag spara vatten i en så. Så! Det är så man använder ordet "så". Är inte svenskan härlig, så säg? 

2 kommentarer:

  1. Jag skippar också det där med att så... (Verbet: så) :-) Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till "Vi som inte sår"-klubben. 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!