måndag 16 januari 2023

Trädgårdsdokumentation

Hur dokumenterar ni vad ni planterar i er trädgård? Jag vet inte hur många olika system jag har försökt använda mig av för att hålla lite koll på vad jag har köpt, och var och när jag köpte det. Ofta försöker  lägga alla de där informationskorten som följer med växterna på ett och samma ställe, men sen har jag ändå lappar överallt. Ett tag tänkte jag att jag skulle bli digital och prova Gardenize-appen, som jag vet att många älskar, men det funkade inte alla för mig. (Jag är nog tyvärr alldeles för analog.) Häromkvällen rotade jag så fram en oskriven kalender, som är ett 20-kronorsfynd från Bokmässan förra året. Sen roade jag mig med att pimpa den med överblivna klistermärken från min scrapbooking-era, och resultatet blev faktiskt rätt kul. Kan detta funka för mig, tro? Jag gillar ju att skriva med papper och penna.

Det braiga med den här kalendern är att datumen inte är bundna till något speciellt år och veckodag, så jag kan i princip använda den hur många år som helst. Jag tänker helt sonika att jag bara gör en liten anteckning och skriver årtal och inköpsställe, och sen får det vara så. Särdeles okomplicerat. De där lösa växtlapparna kommer jag nog att kassera helt från och med nu. Vill jag ha faktainformation om växterna får jag googla det på mobiltelefonen. Bloggen i sig är ju också en form av dokumentation, så om jag bara vet vad jag letar efter kan jag nog hitta det ganska lätt. Det enda jag behöver göra nu är att komma ihåg var jag lägger kalendern... Tror ni det kommer att funka? 


För övrigt är dagens bloggbilder fotograferade med mobiltelefonkameran inne på toalettgolvet. Vad gör man inte för att hitta det bästa fotoljuset en mörk och regnig januarikväll, hihi!

4 kommentarer:

  1. Smart! Jag har min lilla svarta bok där jag skriver, ritar, målar och klipper&klistrar funkar så bra. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, rita och måla vill jag också göra! Men jag kanske får börja med att skriva, klippa och klistra. 😊

      Radera
  2. Alla sätt är bra om man kommer ihåg att använda dom när man köpt något nytt.
    Själv är jag gammaldags.
    För varje rabatt har jag ett A4 blad där jag ritar in runda ringar där växten är planterad
    och numrerar.
    Återkommer samma växt i rabatten på olika ställen så är det samma nummer.
    Sen ett vidhängande A4 där jag skriver nr och namn på växten, hur många ex av den (oftast 3 st på samma ställe) och när den planterades.
    Om jag behöver köpa nytt eller flytta växter o plantera om så är det fram med TippEx o namn på nya växten.
    Fungerar perfekt för min del.

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så otroligt systematiskt och smart! Får kanske testa den varianten också. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!