lördag 3 juni 2023

Skuggig läshörna

Jag fortsätter "dela upp elefanten" och röjer upp och fixar till på avgränsade områden. Det passar mig alldeles utmärkt, för direkta resultat är min allra bästa drivkraft. Igår eftermiddag bestämde jag mig för att städa upp den lilla trappan och grusgången som leder ner bakom växthuset. Hasselbusken fick sig en lätt frisering, medan spireabuskarna längs sidorna börjar bli täta och fina efter förra sommarens ganska brutala klippning. 

Mellan plattorna bakom växthuset hade det växt upp höga gräslökliknande lökväxter, som jag drog upp. En fördel med att det är torrt i marken är iallafall att ogräset lossnar väldigt lätt. En vacker akleja i full blom hade jag inte hjärta att ta bort, så den fick vara kvar. 


När allt var städat och klart ställde jag dit vår gamla IKEA-korgstol, som stod på glasverandan tidigare, men som har bott ute i ladan det senaste halvåret eller så. Det blev en superhärlig liten sittplats. Som att sitta gömd i en grön lövgrotta. 


Jag har faktiskt suttit här alldeles stilla flera gånger, både igår och idag. Det kommer nog att bli min skuggiga läshörna varma dagar i sommar. Härligt också att luta sig tillbaka i korgstolen och titta upp i det gröna lövverket på den uppstammade hasseln.


Där min gröna tubtrug står fortsatte jag räfsa upp idag, så nu är iallafall grusgången fin ända bort till den norra kortsidan av bastustugan. 


På sidorna av grusgången finns det ett och annat som jag behöver kratta upp och klippa ner, men den delen av elefanten tacklar jag en annan dag. Kanske redan imorgon. 

4 kommentarer:

  1. Ser mysigt och avslappnande ut i den läshörna. Det där med att dela upp elefanten gillas. Man får lov att fatta att man inte orkar lika mycket som förr. Tack för all inspiration som jag får när jag kikar in hos dig. Man får liksom tummen ur. Ha en bra dag! Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du tar dig tid att besöka mig här i cyberrymden. Roligt att jag kan bidra med lite inspiration. 💚

      Radera
  2. Vilken mysig sittplats! Mitt i det gröna!
    Härliga bilder du bjuder på...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! 💚
      Hoppas du känner dig bättre efter ditt revbensbrott. Det var ju verkligen höjden av otur... 😞

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!