lördag 23 september 2023

Lördag med lite av varje

Jag hämtade födelsedagsbukett nummer tre igår. Den här gången blev det en lite högre bukett, som passar fint i min stora ärggröna Gefle-vas. Och sicken bukett, sen. Krysantemum, prothea och gigantiskt stora vallmokapslar, och så lite 'Blue Boy'-eukalyptus och något vackert rödaktigt spröt som jag inte vet vad det är, men som passar jättebra i färg med prothean och krysantemumen. I love it!


Jag har haft en helt oplanerad lördag, som jag har fyllt med lite av varje. Först sovmorgon, och sen grundmålning av de nya fönsterbågarna nere i källaren. Det är tvåglasfönster som består av dubbla bågar, men jag målar faktiskt bara den yttre nu. Den inre bågen duger som den är, iallafall över vintern. Dessutom blir det mindre krångel så. 


Efter lunch drog jag på en snabb loppisrunda till två ställen i närområdet. Jag köpte faktiskt inte en enda grej, även om jag stod och klämde på både det ena och det andra. På ett ställe hittade jag ett jättefint litet golvskåp i trä med bra hyllor invändigt, men det var redan sålt. Där hade jag tur, hihi!


På eftermiddagen kom det en rejäl åskskur. Då satt vi på verandan en stund, för det är bästa platsen att sitta på när det åskar. Något större skådespel blev det dock inte den här gången, för åskan drog iväg åt ett annat håll. När det korta ovädret var över drog vi igång bastun istället, så nu är jag både ren och härligt mosig i skallen. 


Jag tänker att mina bautastora vallmokapslar är rena rama fröbomberna. Jag får torka dem och sprida ut fröna på något lämpligt ställe. Det ska jag nog i så fall göra redan nu i höst, för jag har en tendens att glömma bort fröer som jag sparar. Mitt minne är bra, men lite kort ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!