söndag 24 september 2023

Höstdagjämning

Jag har äntligen städat bort alla färgburkar, kladdiga penslar och flaskor med balsamterpentin och kokt linolja från det lilla bordet i smatten. Det har varit bra att ha allt uppdukat och nära till hands under renoveringen med glasverandan, men den är ju som bekant över sedan flera veckor tillbaka. Det är så lätt att grejer bara blir stående, men nu är allt förpassat ner till färghyllan i källaren. Skönt att ha lite ordning och reda igen. 


Jag har varit på shoppingrunda i Kristianstad idag. Det blev både höstkläder och höstblommor inhandlat, och så en ny fleecemorgonrock som ersättning för min gamla sunkiga. Jag köpte ljung som jag ska greja lite med utomhus sen, men jag orkade inte göra klart det idag. En fin 'Magic'-hortensia ska få stå i gröna rummet sen, men där finns ett bord till som är belamrat och behöver städas först, hihi!


Idag är det höstdagjämning. Dygnet då dag och natt är (ungefär) lika långa över hela jorden, då solen står precis lodrätt över ekvatorn. Enligt "Illustrerad Vetenskap" betyder det farväl till sommaren. Fast det verkar sommaren inte riktigt ha fattat. Jag tar på mig att meddela den. Jag är redo för höst nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!