måndag 6 maj 2024

Fula ankungar och panelhönor

När jag köpte penséer tidigare under våren, drogs mina ögon mest till de lite dyrare storblommiga varianterna i glassiga persikofärger. Men ett brätte med en mörklila småblommig sort slank också med hem, mest för att de var billiga. Och tänk, just den sorten har i slutänden visat sig bli finast av dem alla. Plantorna är stadiga och täta, blommorna blommar i mängd och färgen är smått magisk. 


Plötsligt har de glassiga damerna blivit panelhönor. Storyn är precis som i en amerikansk ungdomsfilm från 80-talet, där skolans mest oglamorösa nördtjej blir vald till prom queen i slutet. Eller som i sagan, när den fula ankungen blir en svan. Man kan ju inte annat än älska en sådan historia. 

1 kommentar:

  1. Jamen visst är det så. Härlig färg på dem och sen så älskar jag när äppelträden blommar. Tack för påminnelsen om att sätta ut regnmätaren. Nu har jag inte en sådan fin som du men ändå. Jag läste också om att sätta dahliaknölarna i plastpåsar. Jag hade bara en som överlevt så den kom i kruka direkt. Kram Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!