tisdag 14 maj 2024

Polyscias

I torsdags när vi kom fram till Linköping släppte jag av maken på spelkonventet och styrde sedan kosan mot Blomstertorget, som är ett välsorterat garden center i södra utkanten av staden. Nu kunde jag ju inte direkt handla med mig några trädgårdsväxter, eftersom vi hade annat som skulle med hem i bilen, men det var väldigt trevligt att bara gå runt och titta. På inomhusavdelningen hittade jag en rolig krukväxt, som iallafall fick följa med i bilen därifrån. En med stammar formade som ett hjärta. Lite kul, eller hur?

På lappen som den kom med står det polyscias, och det har jag nog faktiskt aldrig hört talas om. Det är iallafall inget namn jag har lagt på minnet, men när jag googlar det ser jag att det är släktnamnet för araliaväxter, och det känner jag ju igen. Just den här sorten lär föredra skugga framför sol, vilket gör att den lämpar sig fint för sovrumsfönstret, som vetter mot norr. Hoppas jag lyckas hålla den vid liv. 

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar växt . . . .aldrig sett förut!!! :-)
    /MirandaMaräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det hade inte jag heller. Men tyckte den var lite kul. Aralior har jag lyckats hålla i liv förut, så jag hoppas på den här också. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!