onsdag 24 juli 2024

Att förundras över fuchsia

Jag förundras över fuchsian jag köpte tidigare i sommar. Nu slår de små hjärtformade dropparna ut i något som ser ut som små kinesiska lyktor. Eller som ballerinor i ceriseröda klänningar med lila underkjolar. Hur kan en blomma ens vara så vackert skapt? Det är egentligen helt too much, men alldeles alldeles underbart. 


Den vita fuchsian är mer modest i färgerna, men inte desto mindre vacker. Snarare mer elegant än sin färgsprakande kompis, men båda är verkligen bedårande. Vilken tur att man inte måste välja bara en. 


Jag läser på Wikipedia att det finns en fuchsiasort på Nya Zeeland som blir mellan 12 och 15 meter hög. Vilken dröm att ha ett helt fuschisaträd! Men då fick man väl emigrera till andra sidan jordklotet...

4 kommentarer:

  1. Dom är verkligen fina. I år har jag ingen konstigt nog. Skulle kunna tänka mig en uppstammad nästa år. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är verkligen läckra. Törs man hoppas på att jag håller liv i dem över vintern? Chanserna är mikroskopiskt små...

      Radera
  2. Älskar Fuchsia. Har flera stora av olika sorter.På vintern åker dom till ett växthotell och så hämtar jag dom på våren beskurna ompysslade o i gott skick. Så skulle man vilja ha det själv. Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vill också ha tillgång till ett växthotell. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!