torsdag 5 september 2024

Värmerekord och ljuvliga trädgårdskvällar

Det råder högsommarvärme i Skåne. På min jobbort uppmättes det 28,8 grader igår, vilket var den varmaste septemberdagen på ett halvt sekel. Då är man för en gångs skull glad att man har en arbetsplats med en inomhustemperatur som alltsom oftast kräver en fleecetröja. Och nej, det är inget kylrum på Scan; det är en gammal fabrikslokal som numera är ombyggd till skolbyggnad. När man kliver ut genom ytterdörren vid hemgång, känns det lite som att kliva av ett charterplan i grekiska övärlden. Wooom! Värmen drabbar en verkligen. 

Kvällsrundorna i trädgården är den ljuvligaste stunden på dagen. Det blåser ofta upp lite framemot kvällen, och när solen börjar dala och dagen svalnar njuter jag i fulla drag. Sådana timmar hade gärna fått vara dubbelt så långa. Undra hur det blir att ha hemmakontor i stugvärmen imorgon. I värsta fall får jag gå ner och sätta mig i bastustugan, för där är det alltid svalt och skönt, så länge man håller dörr och fönster stängda. Ja, och om man låter bli att slå på bastuaggregatet då förstås...

2 kommentarer:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!