måndag 14 oktober 2024

Hobbit-spadar, rosmarin och äpplen

"Vad är det för små hobbit-spadar som hänger på ladan?" undrade en kompis som var här på besök i somras. Där finns mycket riktigt en liten samling av spadar med extremt korta träskaft, men jag kunde faktiskt inte svara på frågan. Jag mindes inte ens varifrån vi har fått dem. Jag tror vi hittade ett par i ladan när vi flyttade hit, och ytterligare någon har kanske slunkit med hem från någon loppis. Maken erinrade sig iallafall att det satt liknande spadar på en del terrängbilar när han gjorde lumpen, så det är nog förmodligen från ett sådant sammanhang de kommer från allra första början. 

Planteringsbordet är nystädat sedan min utedag i lördags. Då flyttade jag också hit den stora krukan med rosmarin, som har stått på uteplatsen under sommaren. Jag tänker att jag ska försöka övervintra den, men då behöver jag nog jordslå den i en pallkrage och vintertäcka den, skulle jag tro. Eller så chansar jag och slänger in hela krukan i växthuset. Man ska väl egentligen förvara den frostfritt och svalt inomhus om man ska vara helt säker på att lyckas. Kanske glasverandan är ett bättre alternativ. 


Äpplena i trälådan är fallfrukt från äppelträdet på baksidan. Vi har tyvärr varit ganska dåliga på att ta hand om frukten i år, men det är himla smidigt att plocka med sig ett äpple härifrån när man är på väg till bilen om morgnarna. Än så länge låter fåglarna dem vara, för det är gott om annan fallfrukt kvar på marken som de kan äta. 


Så har en ny jobbvecka dragit igång. Imorgon har halva oktober redan passerat, och här sitter jag som vanligt och undrar vart tiden tar vägen. Men jag tutar och kör, för det är ju så det är. Tut, tut!

4 kommentarer:

  1. Jag hade definitvt satt Rosmarinen på glasverandan, både Rosmarin och verandan är så fina så det blir bra ihop och inte så kallt som ute tänker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så doftar det ju så gott med rosmarin. En bonus med att ha den inomhus, helt klart.

      Radera
  2. Det hade jag också gjort som ovan här. Tror inte att det blir så jättekallt i Skåne. Enkelt att skörda lite vid behov. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här i "Skånes Norrland" är det tyvärr inte zon 1, utan mer småländskt vinterklimat. Så verandan börjar onekligen låta mer och mer som det bästa alternativet. 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!