torsdag 17 oktober 2024

Två smörbyttor från Gefle

På tal om samlingar, så har jag numera även en nästan-samling av gamla smörbyttor från Gefle. På min lilla loppisrunda här hemma i byn i lördags hittade jag nämligen en större variant av samma sort jag redan hade hemma. Behövde jag verkligen en till? Nä. Tyckte jag det var ett trevligt fynd för 40 kronor? Ja. Spontanköp är ofta de trevligaste köpen. 


Jag alltid undrat lite över locket på den jag redan hade hemma. Byttan och texten ser så gammaldags ut, men locket känns malplacerat på något sätt. Det är som om delarna kommer från helt olika årtionden. Jag har tänkt att de kanske inte hör ihop alls, men nu när bytta nummer två dök upp förstår jag ju att de faktiskt gör det. Kanske plockar jag ändå av dem och gömmer undan dem i något skåp.

1 kommentar:

  1. Men åhh så fina. Jag är sjukt svag för byttor med lock. Jättefina dom du har. Gefle levererar. Kram Pia

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!