fredag 26 juni 2026

Den blomstertid nu kommer

Här hemma i byn hade grundskolebarnen skolavslutning redan för tre veckor sedan, och på skolan där maken jobbar var det examen för två veckor sedan. Själv jobbar jag med kommunal vuxenutbildning, och vi har tutat och kört våra kurser ända fram till idag. Någon skolavslutning i traditionell bemärkelse är det inte fråga om hos oss, för de flesta av våra elever läser stora delar av kursen på distans. Fast jag gnolade iallafall lite på "Den blomstertid nu kommer" i bilen på vägen hem, för att komma i rätt semesterstämning. Och hade det inte varit så förbenat hett ute, hade jag nog tänt ett värmeljus i den fina "Den blomstertid"-ljuslyktan som maken fick av sin klass. 


Mitt skolavslutningsfirande bestod istället i att köra hem, äta körsbärsglass och börja titta på tredje säsongen av "America's Sweethearts" på Netflix. Mer än så orkar jag inte göra när det är en bra bit över 30 grader varmt ute. Imorgon är det visst till och med läge för svenskt värmerekord i vår del av landet. Då tar jag nog datorn med mig och sätter mig tillrätta i en solstol nere i källaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!